Åbne kurser i webtilgængelighed og User Experience

Resume: Få præcis og effektiv efteruddannelse i webtilgængelighed og User Experience. Kurserne giver konkret viden, I kan handle på. Kurserne afholdes flere steder i landet.

Kurserne henvender sig primært til webredaktører, pressemedarbejdere, sekretærer og andre, der har ansvaret for vedligeholdelse af kommunikationen på web og intranet. Erfaringerne viser, at deres chefer også kan få meget ud af at deltage.

Åbne kurser afholdes på Teknologisk Institut i Høje Taastrup, Odense, Århus og Aalborg.

Specielle forkundskaber er ikke nødvendige

Alle usabilitykurser er som udgangspunkt grundkurser og giver en solid indføring i emnet. Derfor kræves der ikke, at I har specialviden på forhånd – jeg skal nok lære jer, hvad I behøver at vide.

Alle åbne kurser udbydes også som firmakurser

Kursusbeskrivelserne, den korte version

Indholdet kan anvendes på alle platforme og alle typer websites. Der er altså ingen krav til, hvilket CMS I anvender eller hvordan I programmerer jeres websites.

På 1-dagskurserne er det en fordel, men ikke et krav, med en viden, der svarer til mit kursus: ‘Web usability – brugervenlighed på nettet og mobil’.

Tilmelding foregår hos udbyderen, hvor du også kan læse flere detaljer om de enkelte kurser.

Tilgængelighed på nettet – forstå WCAG 2.1 (2 dage)

Lær om principperne for tilgængelighed på nettet, bliv klog på, hvordan de skal implementeres, og kom de nye tilgængelighedskrav for private websteder i forkøbet.

Kurset tager udgangspunkt i tilgængelighedsstandarden WCAG 2.1, og vi kommer rundt i principper og anbefalinger i standarden.

Kurset henvender sig til alle typer virksomheder, offentlige som private.

Web Usability – brugervenlighed på nettet og mobil (2 dage)

Du lærer de grundlæggende forudsætninger for brugervenligt indhold. Hvad fungerer, og hvad skal I holde jer fra. Vi kommer hele vejen rundt og snakker blandt andet om

  • Brugernes behov og mål
  • Usability i tekstindhold
  • Navigation og søgning
  • Mikroindhold (links, knaptekster mm)
  • Usability-testmetoder, her under kortsortering, tænke-højt-test og Cloze Test

Kurset er en blanding af teori og praktisk arbejde.

Med kurset får du et eksemplar af Steve Krug: “Don’t Make Me Think (Revisited)”, den mest populære bog om web usability til dato.

Skriv til nettet – webtekster, der virker (2 dage)

Vi læser i gennemsnit ca. 20 procent af en informationstekst på nettet. Derfor skal det vi skriver, være skarpt og præcist, så læserne kan finde det, de har brug for, og komme uden om alt det andet.

Kurset lærer dig håndværket bag effektive, læsbare webtekster. Gennem teoretiske oplæg, diskussioner og især praktisk arbejde får du indsigt i, hvordan du skriver til nettet.

Vi arbejder med forskellige skrivemodeller og forskellige typer indhold.

Du lærer blandt andet om

  • Forskellen på papir- og webtekster
  • Forskellen på desktop og mobil
  • Hvordan vi læser på nettet og mobil
  • Overskrifter, resumeer og links
  • At skrive til nettet og mobil
  • Strukturering og prioritering af dine tekster
  • Måder at brugerteste tekstindhold

Med kurset følger blandt andet Ginny Redish: “Letting Go of the Words”, en af de bedste bøger om at skrive til nettet.

Informationsarkitektur – struktur på nettet (2 dage)

Informationsarkitektur handler om at organisere indhold, så det hjælper folk med at finde det, de leder efter.

Lær at organisere og kategorisere indhold, så det matcher kundernes forventninger.

Du lærer testmetoder og -teknikker til bedre navigation.

På kurset arbejder I med en praktisk opgave, hvor I skal arbejde på at oprette et fiktivt website.

Dagen slutter af med at dokumentere jeres arbejde med wireframes.

Med kurset følger Morville, Rosenfeld og Arango: “Information Architecture for the Web and Beyond”, også kendt som ‘Isbjørnebogen’.

Brugervenlige Webformularer (1 dag)

Intensivt kursus i webformularer som middel til dialog og digital selvbetjening.

Lær, hvordan tillid og motivation får borgere og kunder til at afgive personlige og private oplysninger digitalt.

Kurset består af 99 procent psykologi, dialog og brugeradfærd og 1 procent teknik.

Med kurset får du et eksemplar af Jarret & Gaffney: “Forms That Work”, en sublim bog om webformularer.

Har du spørgsmål? Kontakt Netvenlig på telefon 40 93 21 98 eller skriv på lmsoren@netvenlig.dk