Skal vi vælge mellem et webdesign, der er “let at finde rundt i” eller “smukt”, så er valget let.
En undersøgelse fra CRM-tjenesten Hubspot viser, at 3 ud af 4 adspurgte foretrækker nem adgang til det, de kommer efter. Kun 10 procent prioriterer “et smukt udtryk” og lidt færre vil hellere have “en topmoderne, interaktiv oplevelse”.
Heldigvis, er det sjældent at vi står over for det valg, og forhåbentlig bliver det aldrig nødvendigt med et ‘enten eller’: Attraktivt webdesign er nemlig en vigtig faktor, når det gælder om at bedømme websitets troværdighed, og ikke mindst så gør attraktivt webdesign også noget godt for den måde vi opfatter brugervenligheden på. Smukt er nogle gange bedre.
Men tallene giver dog fin mening. Funktionalitet har altid slået glimmer på nettet. Også dengang, et godt webdesign inkluderede mindst 1 roterende logo og lignende.
Vi går ikke på nettet for at “opleve” og se på lækkert design eller nye måder at lave navigation på.
Vi går på nettet for at få noget gjort: Få svar på et spørgsmål, løse et problem, holde 5 minutters pause eller lære noget nyt.
At finde ud af hvordan et website hænger sammen, er noget af det, vi har mindst lyst til at bruge vores tid på.
Vi vil bare løse det vi kommer for, og bagefter vil vi gerne videre med vores liv.
Du har for eksempel fået opfyldt dit informationsbehov nu. Om lidt finder du på noget andet at lave.