Resume: Du har nok hørt om WCAG 2.1. Måske, har du også hørt om EN 301 549. Men du har helt sikkert ikke hørt om EN 17161, den mest oversete men også mest gennemgribende harmoniserede standard under EAA-direktivet og Tilgængelighedsloven.
Tilgængelighedsloven trådte i kraft i juni 2025. Den stiller krav til udformingen og tilgængeligheden i alt fra webshops til offentlige transportmidler og sågar alarmopkald til 112.
Alligevel er det, for de digitale produkter og tjensters vedkommende, forbavsende kompliceret at finde ud af, hvilke standarder som falder under EAA – og dermed Tilgængelighedsloven, som gælder for forbrugerrettede produkter og tjenester.
Læser du denne artikel, ved du sikkert lidt om standarden WCAG 2.1. WCAG er en W3C-standard og har ikke direkte noget med EAA at gøre. Den refereres temmelig meget i en anden standard, nemlig EN 301 549, og de fire principper i WCAG – Opfattelig, Anvendelig, Forståelig og Robust, omtales i direktivet.
Men Tilgængelighedsloven og EAA er meget mere end det.
Omfattende krav, men ikke tydelige vejledninger
EAA-direktivet og Tilgængelighedsloven er omfattende og detaljeret i sine krav til tilgængelighed i produkter og tjenester. På et punkt, er teksterne dog ikke særlig klare i spyttet: Når det gælder retninglinjer for, hvilke standarder, man skal følge.
I Tilgængelighedsloven står der overordnet, at produkter og tjenester er i overensstemmelse med loven, når de overholder de relevante “harmoniserede standarder”.
“§ 14. Produkter og tjenester, som er i overensstemmelse med hele eller dele af harmoniserede standarder, hvis referencer er offentliggjort i Den Europæiske Unions Tidende, formodes at være i overensstemmelse med tilgængelighedskravene i denne lov og regler fastsat i medfør af denne lov, hvis standarderne eller de anvendte dele heraf omfatter de pågældende krav.”
En pæn måde at sige, at I må selv regne ud, hvilke standarder, I skal huske at overholde.
Harmoniserede standarder i EAA

En harmoniseret standard er kort fortalt en standard, som er udviklet og offentliggjort i EU-regi. Den er gyldig i alle EU-lande.
Den mest kendte harmoniserede standard om tilgængelighed er nok EN 301 549, som med 14 kapitler og fem bilag omfavner tilgængelighed i fysiske og digitale produkter.
EN 301 549 har siden 2018 fungeret som den væsentligste standard for offentlige myndigheder og webtilgængelighedsloven. Nu er den ved at blive opdateret til bedre at omfatte EAA og dermed Tilgængelighedsloven.
Arbejdet er i parentes bemærket, blevet meget forsinket og opdateringen af EN 301 549 tidligst er klar i august 2026, hele 14 måneder efter, at Tilgængelighedsloven trådte i kraft.
EN 17161: Standarden du aldrig har hørt om
Mens vi venter på den nye version, kan vi godt nå at lære om en anden standard, der måske er endnu vigtigere, fordi den både er ukendt og meget gennemgribende.
Blandt de “relevante harmoniserede standarder” fra §14 ovenfor, gemmer sig også EN 17161. Den formelle danske titel på standarden er “Design for alle – Tilgængelighed efter en ‘design for alle’-tilgang inden for produkter, varer og tjenester – Udvidelse af brugergruppen“.
EN 17161 og Design for Alle-tilgangen har dybest set til formål at give så mange mennesker adgang til produkter og tjenester med digitale grænseflader.
Men standarden giver også anvisninger til, hvordan organisationer kan integrere tilgængelighed i deres produkter, og samtidig “fremme en bæredygtig udvikling og menneskerettigheder”, som der står i præsentationen.
EN 17161 er altså ikke en teknisk standard som EN 301 549 er det, men en standard, der vil ændre de holdninger og tilgange til design, som i årevis har forhindret personer med handicap i at kunne anvende e-handel og andre digitale tjenester, som andre borgere i EU.
Virksomheder får et stort ansvar
I dag er tilgængelighed ofte noget der bliver overladt til webmedarbejdere, som typisk sidder et stykke nede i fødekæden. Nogle gange får de lov at få et kursus, andre gange må de klare sig selv. Tilgængelighed har ind i mellem ret trange kår, undtagen i enkelte organisationer, der har set værdien i at lade alle komme til bordet.
Men sådan bliver det ikke længere. Tilgængelighed og inklusion vil fremover få en helt anden plads i organisationen.
Vi starter i kapitel 5: “Leadership”, der handler om ledelsens ansvar for at holde fokus på, at produkter fremover skal udformes ud fra en Design for Alle-tilgang.
I afsnit 5.1 “Leadership and commitment” står der (i min oversættelse):
“Topledelsen skal fremme en tankegang, der understøtter tilgængelighed efter en Design for Alle-tilgang, og en kultur i organisationen, som folk kan bidrage til.”
Det indebærer også, at det bliver ledelsens ansvar at sikre, at der er de fornødne kompetencer i organisationen til at arbejde med og evaluere tilgængelighedsarbejdet.
Det står i kapitel 7: “Support”, som ikke handler om, hvor mange it-medarbejdere, der skal sidde og tage imod forbrugerklager, men om at stille de nødvendige ressourcer til rådighed for organisationen, sådan at man kan understøtte Design for Alle-tilgangen med in-house viden og infrastruktur.
Kapitel 7.4: “Communication”, anviser, hvad og hvordan organisationen skal kommunikere internt. Og ikke mindst at de skal gøre det på en “tilgængelig og forståelig måde.”
Brugercentreret design bliver endelig standard
Ser man, hvordan digitale produkter udvikles i dag, så er det stadig helt almindeligt at ignorere brugerne så længe som muligt. Tilgængelighed er slet ikke tænkt ind fra begyndelsen, og kommer nogle gange som en overraskelse. Det oplever jeg jævnligt, når jeg holder workshops i webtilgængelighed og inkluderende design. Det er en meget dyr måde at lave web på.
Her kommer Kapitel 8: “Operation” ind i billedet.
I kapitlet får vi slået fast (igen), at en brugercentreret designmetode, der involverer brugere med og uden handicap så tidligt som muligt i udviklingsprocessen, er den rigtige måde at designe på. Kapitel 8 er ikke en detaljeret beskrivelse af processen, men den er nok til at komme i gang. Vil man ordentligt ned i materien, så skal man kigge i ISO 9241-210.
I forlængelse af at arbejde med brugercentreret design ligger også en løbende overvågning og feedback fra brugertests og henvendelser fra brugere. Det er beskrevet i kapitel 9: “Performance evaluation” og kapitel 10: “Improvement”.
For mange organisationer vil det være nyt, overhovedet at skulle forholde sig til tilgængelighed. Topchefer, projektledere, produktejere og udviklere har generelt for lidt viden om tilgængelighed, både i produkter, men også på arbejdspladsen. EN 17161 vil være første gang, mange hører om emnet. Men nu bliver det altså en ting, hvis man er omfattet af Tilgængelighedsloven.
Ring eller skriv: Telefon 40 93 21 98 / lmsoren@netvenlig.dk



Resume: Som webredaktør er det vigtigt at kunne skifte en sides sprog helt, eller delvist. Lær at overholde WCAG 3.1.1 og 3.1.2, og gør dit indhold tilgængeligt på alle sprog.






